COMUVICAT 2020, radiografia del vi català en clau de comunicació

· La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi se celebra a Barcelona, els dies 20 i 21 de gener, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya.

· La reputació social, l’interès dels mitjans generalistes, l’experiència del consumidor o les estratègies de futur del vi i del cava catalans; alguns dels temes de la roda de comunicacions.

· Fi de festa amb “El Dinar dels Vins”, a Monvínic.

La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, COMUVICAT 2020, inaugura l’any a Barcelona, els dies 20 i 21 de gener, amb un intens programa —que reunirà, principalment, periodistes, comunicadors, sommeliers, enòlegs i cellerers— que en aquesta edició posa la lupa sobre la prescripció del vi en plataformes digitals i reivindica, alhora, la presència del vi català en els mitjans generalistes.

El debat sobre el vi i el cava catalans dedica també un capítol a l’experiència del consumidor en el restaurant, de la mà dels sommeliers; així com al seu potencial com a eina de transformació social amb un showroom de vins solidaris.

La viticultura i l’enologia, des de la perspectiva varietal i el canvi climàtic, són els altres dos eixos de COMUVICAT 2020 que manté la línia de relats del vi, amb tastos dirigits i “El Dinar dels Vins” a Monvínic, que clourà la trobada.

La inscripció a COMUVICAT 2020 —200 euros la Conferència i 80 euros “El Dinar dels Vins” (opcional)— es pot realitzar on-line al web www.comuvi.cat que permet, a més, la inscripció bonificada amb un 10% de descompte (180 euros / 72 euros) als membres de les entitats col·laboradores: Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), Associació Catalana de Sommeliers (ACS), Associació Catalana d’Enòlegs / Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya (ACE/CEEC) i Associació Vinícola Catalana (AVC).

La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, COMUVICAT 2020, està organitzada per la consultora gastronòmica lleidatana, Como Pomona, amb el patrocini de Família Torres i el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI.

Els media partners Cupatges.cat, SelectusWines.comVadevi.cat; El Centre de Turisme, Gastronomia i Hostaleria de la Universitat de Barcelona (CETT-UB); i les marques Monvínic, Euroselecció Riedel i Sant Aniol, tanquen la llarga llista de col·laboradors d’aquesta segona edició.

EL PROGRAMA

COMUVICAT 2020 s’inaugura el dilluns 20 de gener, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (rambla de Catalunya 10), amb la benvinguda institucional de Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC); i Rafa Gimena, director de COMUVICAT.

La taula “L’efervescència de les Bombolles Catalanes, amb veu pròpia” (9.30h) —moderada pel periodista de La Vanguardia, Ramon Francàs— obre la roda de comunicacions d’aquesta edició analitzant la situació del cava i el vi escumós catalans, amb la participació de Damià Deàs, president de l’Institut del Cava; Xavier Gramona, copresident de Corpinnat; Sergi Colet, elaborador de Clàssic Penedès; i Isabel Vidal, viticultora i cap sectorial de la Vinya i el Vi de Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC).

Tot seguit, primera sessió de comunicació digital i reputació on-line amb “Wine youtubers i la vídeoprescripció” (10.30h) –moderada per Sergi Cortés, director de Cupatges– amb Macarena Muñoz, sommelier del Colmado Quílez de Grup Lafuente, a Barcelona; Judith Cortina, periodista i copromotora i editora del portal Enoturista.cat.; i Clara Isamat, sommelier i directora i realitzadora audiovisual.

Mireia Torres, directora d’Innovació i Coneixement de Família Torres; Joan Miquel Canals Bosch, degà del Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya (CEEC); i Robert Savé, investigador i coordinador de Vitivinicultura de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA); i professor d’Ecologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); introduiran els assistents en la viticultura i l’enologia amb el diàleg sobre “Comunicació, Enologia i Canvi Climàtic” (11.45h).

A continuació, després de la pausa cafè, tindrà lloc el “Taller d’Instagram per a la Comunitat del Vi” (12.15h) amb Marianela Sandovares, consultora especialista en Xarxes Socials.

La tarda de dilluns, es reprèn el programa amb els “Vins Vinents, l’espai de debat i reflexió per fixar l’estratègia del sector vitivinícola de Catalunya per als pròxims deu anys” (15.30h), en què Gemma Urgell, periodista de l’Institut Català del Vi i la Vinya, explicarà les estratègies i línies de treball de l’INCAVI.

La presentació del showroom “Vins Solidaris” (16h) fa una mirada a la responsabilitat i capacitat de transformació social del vi, amb les iniciatives convidades: Microscopi (Irene Alemany de celler Alemany i Corrio), Gra de Sorra (Sara Jové de Mas Blanch i Jové i Núria Bigorra de Terrer de Pallars; cellers membre de l’Associació Vi, Cultura i Solidaritat – VICUSO), Garnatxa Valenta (Sergi Garcia de Lagravera, celler membre de l’Associació Terra de Garnatxes), Cava Solidari Bertha (Gemma Flaqué de Cava Bertha); Verema Solidària (Ruben Parera de Finca Parera, membre de l’Associació Verema Solidària); i #semprealvostrecostat Celler Rendé Masdéu (Bernat Andreu, president de la DO Conca de Barberà).

De forma simultània al showroom i també amb doble sessió, es faran els “Tastos de Vins amb Relat”(16.30h i 18h) comentats per Meritxell Falgueras —periodista i sommelier— i els representants dels cellers dels vins participants; que clouran la primera jornada COMUVICAT 2020. Entre les propostes a tastar el Gramona Celler Batlle Brut 2009 –Linda Díaz, sommelier de Gramona (Corpinnat))–, el Jean Leon Vinya Gigi 2017 –Roser Catasús, enòloga de Jean Leon (DO Penedès)–; Les Joveres de Margalef 2017
–Eva Prim, enòloga de Celler Ronadelles (DO Montsant)–; l’Abadal Mandó 2017 –Miquel Palau, enòleg d’Abadal (DO Pla de Bages)–; el Finca Barqueres 2016 –Dacil Estapa, directora de Mercat Nacional de Grup Tomàs Cusiné (DO Costers del Segre)–; i l’Ex Ex 13 2016 –Isabel Vázquez, Brand Ambassador de Perelada&Chivite (DO Empordà)–.

El dimarts 21 de gener, la percepció del consumidor inaugura les sessions amb “El sommelier i l’experiència del restaurant” (9.15h), una taula rodona en què Audrey Doré, cap de l’equip de sommeliers del Celler de Can Roca; Natàlia Roig, vicepresidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers i coordinadora del Diploma Superior de Sommelier del CETT-UB; Sílvia Culell, periodista, sommelier i redactora de la partida de vins de la Bullipèdia; i Ruth Troyano, periodista i sommelier. faran una aproximació del rol d’aquests professionals en la restauració i la comercialització del vi.

Tot seguit, comunicació i Big Data, amb els “Sexy Little Numbers” (10.15h) de Jordi Urbea, vicepresident d’Ogilvy España i CEO d’Ogilvy BCN.

L’anàlisi dels “Discursos varietals” (10.45h) —moderada per la directora de Vadevi, Margalida Ripoll— posa sobre la taula les experiències que fan de la varietat del raïm un valor comunicatiu amb iniciatives com Terra de Garnatxes (Joan Ignasi Domenech de Vinyes Domenech i membre de l’Associació de Garnatxers), la Cimera del Xarel·lo (Francesc Palau de Parenthesis Marketing Consulting) i la Festa del Trepat (Jordi Ribas, president de l’Associació Festa del Trepat).

Lloc també per a la reivindicació històrica que, sota el títol “Hi ha espai pel vi als mitjans generalistes” (12h) i amb els periodistes Ramon Francàs (La Vanguardia), Belén Parra (El Mundo), Jordi Bes (ARA) i José Luis Solanilla (Heraldo de Aragón); analitza com comunicar el vi per despertar l’interès de les seccions d’economia, cultura… dels mitjans generals.

Per últim, la participació de Miquel Torres —director general i cinquena generació de Família Torres— amb la comunicació “Família Torres: 150 anys comunicant un celler familiar” (13h), fa un repàs de la tradició del celler i el seu relat durant aquest segle i mig d’història.

L’exposició de les conclusions dels debats (13.30h) –amb David Jobé, periodista i copromotor i editor del portal Enoturista.cat– donarà pas a la cloenda institucional a càrrec de Salvador Puig, director de l’Institut Català de la Vinya i el VI (INCAVI); i Rafa Gimena, director de COMUVICAT.

El fi de festa es traslladarà al restaurant Monvínic (C/ Diputació, 249) per celebrar “El Dinar dels Vins”, un menú maridat i comentat pels cellers dels vins participants i en el marc del qual tindrà lloc el lliurament dels reconeixements als patrocinadors i col·laboradors de COMUVICAT 2020, II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi.

Informació i inscripcions: www.comuvi.cat

COMUVICAT 2019 (Resum)


Resumen de COMUVICAT 2019, primera edició de la Conferència Catalana de la Comunicació del Vi organitzada per Como Pomona els dies 4 i 5 de març a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya en Barcelona.

Potenciar el relat i facilitar el llenguatge, claus per apropar el vi a nous públics


COMUVICAT tanca la primera edició de la Conferència Catalana de la Comunicació del Vi amb més de 40 ponents i 170 professionals de la comunicació del vi inscrits

Periodistes, comunicadors i sommeliers han coincidit en què és necessari potenciar el relat de cada un dels vins, així com apropar el llenguatge al consumidor o simplificar la litúrgia en el servei del vi per guanyar nous públics i, especialment, incorporar els més joves. Aquestes han estat algunes de les conclusions dels diferents debats i espais de reflexió que s’han obert durant la celebració de COMUVICAT. La trobada professional que ha comptat amb més de 170 inscrits i 40 ponents, s’ha celebrat entre el dilluns i dimarts, dies 4 i 5 de març, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya a Barcelona.
Una altra de les idees que van sobrevolar la sala d’actes del Col·legi de Periodistes de Catalunya durant aquests dies va ser la defensa pel periodisme del vi, i la reivindicació del paper que els diferents agents (cellers, enòlegs, sommeliers, bloguers, escriptors, agències i periodistes…) per fer un sector del vi sòlid i cohesionat.
COMUVICAT 2019, la I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi –organitzada per Como Pomona amb el patrocini de Codorníu Raventós i Família Torres, el suport de l’INCAVI i la DO Cava com a denominació convidada– obria portes dilluns, amb un acurat programa com a carta de presentació. Cupatges, Va de Vi, Verema i Selectus Wines, van ser partners media. I el Col·legi de Periodistes de Catalunya, l’Associació Catalana de Sommeliers, el Col·legi d’Enòlegs de Catalunya, l’Associació Vinícola Catalana, Monvínic, Euroselecció Riedel, Aigües Sant Aniol i el CETT van ser col·laboradors.
La mateixa inauguració de COMUVICAT esdevenia una declaració d’intencions que, en paraules del seu director, Rafa Gimena; manifestava que “el sector necessita confiança i aprofitar sinergies per fer coses junts”. Neus Bonet, degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya (CPC), va fer defensa “del periodisme de vi, sigui generalista o especialitzat, per garantitzar la força del sector”. Per la seva banda, Salvador Puig, director de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) també es va afegir a l’estratègia col·laborativa, destacant que, encara ara, “costa de visibilitzar la imatge de país de grans vins” que és Catalunya. 

El degoteig de comunicacions, debats i tastos que han estat els dos dies de conferència es va obrir amb Mireia Torres, directora d’Innovació i Coneixement de Família Torres, acompanyada per la Directora de Comunicació Nacional, Isabel Vea, va explicar el programa de recuperació de Varietats Ancestrals com a estratègia enfront el Canvi Climàtic i com havia estat la comunicació del projecte.


Tot seguit, Anna Vicens, presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers i responsable de les botigues especialitzades Wine Palace; Anna Casabona, sommelier del Celler de Capçanes i Finalista a Millor Sommelier de Catalunya 2018; i Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar de Barcelona van protagonitzar la primera taula de la Conferència. Casabona explicà que “hi ha vins molts bons, però a la gent li motiva més conèixer que hi ha darrere del vi”. Vicens destacà com el sommelier de botiga, en poc temps, ha de conèixer els gustos i pressupost del client per fer una bona recomanació sent empàtic i comunicatiu. Per la seva banda, Pol va dir que sovint quan el cambrer li diu al comensal: “ara vindrà el sommelier pel vi, sembla que vingui l’home del sac”. La reivindicació d’una bona formació, especialment en idiomes, va ser un altre dels temes de la taula.


Margalida Ripoll, directora de Vadevi; Natalia Costa, periodista Europa Press; i Sergi Cortés, director de Cupatges van debatre sobre els “Reptes del periodisme de vi imprès i digital”. Costa lamentà que, en la major part dels casos, en la premsa generalista el vi només sigui d’interès per les seccions d’economia i no de les de cultura. Per la seva banda, Ripoll va demanar temps i espai per explicar històries, explicant que al món del vi tot era lent i per tant, la comunicació no podia ser ràpida. Així mateix la directora de Va de Vi, que celebra aquests dies el seu X Aniversari, va explicar que el sector del vi hauria de donar més suport al periodisme del vi via publicitària, destacant que havien portat els Premis Vinari a la televisió i havia estat gràcies a empreses d’altres sectors. Per la seva part Cortés, especialitzat en màrqueting digital, va voler posar el focus en el públic per insistir en què calia “adaptar el llenguatge per arribar al públic més jove”.


“El vi que es llegeix, és el vi que es beu”, amb aquesta frase de Rodolfo Castro, autor de La Comunicación del Vino, el periodista de La Vanguardia especialitzat en vi i viticultura, Ramon Francàs, va voler destacar la importància del periodisme de vi per una bona prescripció. Francàs i Castro van analitzar “Com es comunicaven els vins catalans” en un diàleg. El català defensava la distinció entre Periodisme i altres tipus de comunicació, així com la pervivència dels mitjans de paper, tot i que aventurà un pròsper futur dels digitals a l’espera que consolidin el model de negoci. Mentre que el gadità, resident a València, va manifestar que “es podria dir que el present periodisme de paper no té futur, mentre que el periodisme digital del futur no té present”, en una clara referència a la crisi de la premsa i l’actual manca de rendibilitat dels mitjans digitals. Castro, preguntat per un assistent sobre si es podia establir una relació sobre les vendes d’un vi i la seva aparició en premsa, va explicar que no s’havia estudiat tot i que una vegada va proposar a un celler fer un treball en aquest sentit.

Bruno Colomer, enòleg i director del celler Codorníu amb una ponència que portava per títol “L’exercici didàctic de comunicar un terrer”, va voler centrar-se en la comunicació que el “micro” Celler Jaume, dins de Codorniu, fa dels caves Gran Reserva Ars Collecta; i la seva recol·lecció dels millors raïms de paratges de Raimat, Riudabella i Vilafranca del Penedès. Paisatge i emoció van ser dos dels conceptes o valors més destacats de la comunicació d’aquest projecte de Codorniu Raventós.


Els germans Àlex i Albert Virgili de casa Berger (El Txixarel·lo, El Bandarra, La Sueca, L’Hòstia…), van defensar l’humor i el catalanisme com a valors màxims d’una comunicació orientada a seduir amb un somriure i una identificació amb la festa. “El Món del Vi: Menjar i beure, posar i treure”, va ser el títol d’una ponència que va defensar el vi com “l’hora del pati”; la necessitat de crear comunitat al voltant del producte, i oportunitats perquè els joves del sector puguin agafar el relleu generacional.

La periodista i sommelier Meritxell Falgueras, va voler fer un repàs per la seva carrera professional argumentant com “Adaptar el llenguatge del vi a la ràdio, televisió i premsa escrita i digital”. En la seva ponència, Falgueras destacà els entrebancs que va trobar per canviar la forma i llenguatge del vi per tal d’arribar a nous públics i en especial a la gent que no sabia de vins.


A l’hora del dinar, els protagonistes van ser els vins de Família Torres Fransola 2017 i Jean Leon 3055 2017; els de Codorníu Raventós, Gran Plus Ultra Pinot Noir 2015, Raimat Castell Chardonnay 2017, Negre Abadia de Poblet 2015; i altres vins de la convidada DO Cava.


“Manifest COMUVICAT @MujeresDlVino”La sessió de tarda de la conferència es va iniciar amb la lectura del “Manifest COMUVICAT de las Mujeres del Vino” que reivindicà la igualtat real d’homes i dones al sector del vi i va ser llegit per la sommelier i periodista Meritxell Falgueras i la cellerera Anne Cannan, promotores del col·lectiu Mujeres del Vino (@MujeresDlVino). “El món del vi ha estat dominat per homes i encara avui dia són la seva cara més visible…”, començava el manifest.

La ponència de José Luis Contreras, director comercial i cofundador de Verema.com, va prendre el relleu del manifest feminista en la taula de comunicacions de COMUVICAT. Contreras explicà que sempre han defensat el concepte de comunitat, molt abans de l’aparició de les xarxes socias, i que qui compra una ampolla té dret a opinar. Tot i que va relatar com van haver d’optar por la moderació de les opinions, després de registrar moltes amenaces de denúncies a l’iniciar el projecte publicant les opinions sense cap filtre. Contreras també va convidar als cellers a interactuar amb el consumidor i beneficiar-se del seu feedback.

Comuvicat també va convocar una taula sobre els “temes oblidats” de la comunicació del vi amb Joan Miquel Canals Bosch, degà del Col·legi d’Enòlegs i Enòlogues de Catalunya; Ramon Roqueta, propietari i enòleg de Lafou Celler; Ester García, directora de l’Escola d’Enoturisme de Catalunya i la Wine Business School; i Anna Riera, periodista i directora del Postgrau de Marketing i Comunicació Gastronòmica i Enològica de la Universitat Abat Oliba CEU, que va moderar la taula. Roquetas va ser clar en demanar un projecte col·lectiu que ajudi a projectar la imatge del vi català vers l’exterior. Una idea sobre la qual García va insistir des del punt de vista enoturístic. Per la seva banda, Canals va reivindicar la figura de l’enòleg i lamentà la poca visibilitat que tenia qui era “l’equivalent al xef en un gran restaurant”.


La professionalització de la comunicació d’un celler va ser tractada per Ruth Troyano, periodista i consultora; Montse Alonso, directora de Mahala Wine; i Isabel Vea, directora de comunicació nacional de Família Torres. La necessitat que els cellers contemplin la comunicació com un aspecte realment important i necessari; i per tant, optin per professionalitzar-la en la mida de les seves possibilitats va ser la conclusió d’aquesta taula. Troyano, com a consultora “ ree-lance”; Alonso com a responsable d’una agència especialitzada; i Vea com a dircom d’un gran celler van explicar com desenvolupaven les seves tasques amb diferents exemples.


El Tast de Vins amb Relat amb Ferran Centelles i David Seijas

Ferran Centelles i David Seijas van fer de mestres de cerimònia del Tast de Vins amb Relat amb què COMUVICAT, I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, va tancar al Palau Reial de Pedralbes el seu primer dia d’activitats. Euroselecció Riedel va casar cada un dels vins de la trobada amb la copa més adequada; i l’Associació Vinícola Catalana (AVC) i l’INCAVI van faciliatr una sala del mencionat Palau perquè el tast fos el preludi de l’entrega dels Premis Cartaví.


Ramon Roqueta va presentar el Lafou Els Amelers 2017 del Celler Lafou (DO Terra Alta); Ricard Profes va “relatar” La Font Voltada 2015 d’Abadia de Poblet (DO Conca de Barberà); Isabel Vázquez de Perelada Chivite explicà el vi Aires de Garbet 2016 (DO Empordà); Dacil Estapa de Castell del Remei (DO Costers del Segre) va presentar el 1780 2015; mentre que Isabel Vea de Família Torres va explicar l’origen del celler Purgatori (DO Costers del Segre) i presentà el vi Purgatori 2014; l’escumós III Lustros de Gramona, introduit per Linda Díaz, va tancar el tast en què van participar mig centenar de participants de COMUVICAT.


Jaume Gramona, enòleg i president de Caves Gramona, presentat i entrevistat per Belén Parra, periodista i col·laboradora del diari El Mundo, va obrir les ponències del dimarts, dia 5 de març. Gramona va defensar la viticultura biodinàmica; així com el concepte d’emoció com a principal valor a trasmetre per comunicar els seus vins.


Les comunicacions de caràcter més institucional van ser les de Gemma Urgell, periodista en l’Institut Català del Vi i la Vinya (INCAVI); i Sílvia Grimaldo, directora de Comunicació de la DO Cava, institució col·laboradora de la trobada i DO convidada, respectivament.
Urgell va destacar el paper de Ruralcat, l’Observatori de la Vinya i el Vi, i el Great Wine Capital com a eines per afavorir el sector des de l’administració catalana facilitant espais de relació, i donant difusió a la recerca i coneixement.


Per la seva banda, la directora de comunicació del cava, va presentar una ràpida radiografia de la denominació, per a tot seguit destacar els principals projectes per a cada un dels prescriptors i públics estratègics: Cava Academy (formació de sommeliers), Cava on the Top (restauradors), Cava Summit (congrés de cava), Cava discovery (visites)… Tot això amb l’objectiu de ser referents de qualitat i donar rendibilitat al sector.


Alicia Estrada, autora de la Guia Anual Los Mejores Vinos por menos de 10 euros; Àngel Garcia Petit, autor de La Volta a Catalunya en 50 Vins; i Zoltan Nagy, autor de Reinas de Copas, van ser els escriptors del vi convidats en aquesta edició des de COMUVICAT 2019. 


Margalida Ripoll, directora de VadeVi moderà una de les taules que va generar més debat i participació sobre vins que comuniquen la seva sensibilitat vers el medi natural.
Joan Esteve, director tècnic de Raimat, que està liderant la transició de 3.000 ha de vinya “sostenible” a ecològica a Lleida, va defensar el concepte de sostenibilitat. Per la seva banda, Ruben Parera, viticultor i cellerer a Finca Parera, va fer una crida a consumir vi fresc i de qualitat de proximitat i reprendre el granel per minimitzar la petjada del carboni. Així com va reclamar més informació pel consumidor. Núria Artiaga, enòloga de Celler Credo – Recaredo, es va centrar en el concepte i pràctica de la viticultura biodinàmica, però, també va lamentar que es volia resumir massa la informació amb etiquetes massa simples per la complexitat del tema. 

Tast de la DO Cava, do convidada

Durant el matí, els conferenciants també van poder participar en dos torns de tast de caves comentats pel sommelier David Seijas i els cavistes que van presentar els seus vins. Sílvia Grimaldo, va presentar la denominació i Euroselecció Riedel va posar les copes. Entre els caves: Milesimé Rosé 2011 Juvé & Camps DO Cava Prenseta; Gran Vintage Paratge Qualificat Can Bas 2014 de Pere Ventura; Ars Collecta La Pleta 2009 de Codorniu; i Vallformosa 150 / Brut Gran Reserva 2014.

Després de la pausa cafè, Jordi Bes, periodista i col·laborador de l’ARA, va ser el moderador d’un diàleg entre els joves; Ángela Aramayo, periodista a Lypsum; Alain Gómez, estudiant del Grau d’Enologia, Universitat Rovira i Virgili; i Carles Velasco, estudiant Diploma de Sommelier, CEET-UB sobre quina era la percepció del món del vi entre els menors de 30 anys. Tots tres van coincidir en què els joves buscaven experiències i el vi no ho sabia aprofitar; i que pels joves el vi tenia una entrada difícil pel desconeixement del llenguatge i la varietat de vins, quelcom que no passava amb la cervesa. 


COMUVICAT va dedicar la seva darrera roda de comunicacions a la imatge en la comunicació del vi amb la presentació dels treballs de Clara Isamat, fotògrafa i sommelier a www.vinoscomparitdos.com, i autora dels documentals “Fermentación espontánea”, i “Revolución líquida”; Jordi Català, professional de la Comunicació Visual, Disseny Gràfic i Marketing Visual; i David Jobé, periodista, editor de RAC1. i promotor de www.enoturista.cat, que també va fer de moderador. Una taula molt reveladora en la qual van estar presents documentals, infografíes, i vídeos en directe. Els ponents van coincidiren que una mínima inversió per a la creació de continguts pels seus portals i xarxes era una gran oportunitat pels cellers.

Reconeixements i Dinar dels 16 Vins a Monvínic

La I Conferència Catalana de la Comunicacío del Vi va voler finalitzar amb el Dinar dels 16 Vins al restaurant Monvínic. Un punt final en què es va fer entrega de reconeixements COMUVICAT 2019 als patrocinadors Família Torres i Codorníu Raventós; als col·laboradors DO Cava, INCAVI i Associació Vinícola Catalana (AVC); i al periodista Ramon Francàs.


Una Amanida d’espàrrecs, mongeta verda, favetes i llagostins cruixents va obrir el menú de la trobada amb els vins Abadia de Poblet Blanc 2016 (DO Conca de Barberà), Waltraud 2017 (DO Penedès), Cava Parató, Brut Reserva (DO Cava) i Gra de Sorra 2017 (DO Costers del Segre).

De peix, es va degustar Bacallà amb verduretes de temporada a la brasa; acompanyat d’Alsina i Sardà 2013 – Gran Reserva (DO Cava); Sons de Prades 2016 (DO Conca de Barberà); Sòls Xarell 2017 Rubió de Sòls (Vall de Montsec de Rúbies) i Cérvoles 2017 (DO Costers del Segre).

L’Onglet de vedella ecològica a la brasa amb Parmentier, es va casar amb Gran Claustre 2014 Perelada (DO Emporda); Jean Leon Vinya Le Havre 2012 Reserva (DO Penedès).L’Heretge de Scala Dei 2016 (DOQ Priorat); Lo Piot 2014 Cesca Vicent  (DOQ Priorat), i Abadal Mandó 2016 (DO Pla de Bages).

A les postres, Pastís de formatge amb fruites vermelles; maridat amb Etim Syra 2012 Coop Falsat Marcà (DO Montsant); Desconfio de la gente que no bebe Bodegas Ribas (Vi de la Terra de Mallorca) i Jaume Codorníu 2013 (DO Cava).

Els sommeliers i la seva evolució en la prescripció, protagonistes a COMUVICAT

Anna Vicens, Rubén Pol i Anna Casabona parlen d’aquesta figura clau des del vessant productiu, comercial i del consum

Els sommeliers Rubén Pol, Anna Casabona i Anna Vicens; intervindran com experts en la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi  -Comuvicat- que se celebra a Barcelona (4 i 5 de març). Ho faran en una taula rodona per parlar de l’aspecte comunicatiu en la seva feina, la de sommelier, analitzat des de tres vessants diferents: el productiu o des del punt de vista del celler, el comercial o botigues especialitzades; i el del consum o la restauració.

En Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar de Barcelona, exposarà la seva experiència en un restaurant gastronòmic amb dues estrelles Michelin. Una vivència que passa pel coneixement de diferents àmbits com la gestió, la creativitat, la investigació, i el servei. Pol parlarà de com comunicar el vi als clients, sempre amb humilitat; una qualitat que ell considera bàsica en tot sommelier “tant a l’hora de transmetre coneixements com de dialogar amb els clients”, diu el sommelier mallorquí.

Per la seva banda, l’Anna Vicens, presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers (ACS) i responsable de les botigues especialitzades Wine Palace; se centrarà en l’activitat més comercial de la professió i com la comunicació efectiva és fonamental per vendre, comprar, assessorar, formar o tastar. Vicens, que presideix l’ACS des de fa gairebé tres anys, treballa precisament “perquè els sommeliers estiguin connectats amb el món del vi” i perquè es faci comunicació, ja que “les activitats que fan les DO han de transcendir perquè corri la informació i repercuteixi en despertar l’interès per conèixer un vi, una DO o un celler”, diu Vicens.

Finalment, l’Anna Casabona, sommelier del celler Capçanes (DO Montsant) aportarà la visió des del punt de vista de la producció, emfatitzant que “a Catalunya s’ha invertit en tecnologia i coneixement. Hi ha força diversitat de vins que són molt interessants i cal comunicar-ho”. Una tasca en què, que segons Casabona, els sommeliers tenen una gran responsabilitat. D’altra banda, la sommelier del celler Capçanes creu que l’enoturisme és un bon mecanisme per comunicar el vi i perquè “la gent s’apropi als llocs de producció i vegi el que costa fer una ampolla de vi”.

La I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi se celebrarà, en aquesta primera edició, a Barcelona. La trobada neix però, amb vocació itinerant. L’objectiu de la conferència és millorar i parlar de la comunicació del vi català, amb activitats concretes que ajudin a la promoció i comunicació del territori o DO amfitriona que cada any aculli la trobada. Dos dies de conferències, taules rodones, tastos i convivència al voltant de la comunicació del vi que tindran lloc a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rbla. Catalunya, 10).

Llibres i guies que parlen de vins a COMUVICAT

Lluís Tolosa, Àngel Garcia i Zoltan Nagy parlen de la influència dels llibres en la prescripció del vi

Com poden influir els llibres especialitzats en la comunicació del vi i, de retruc, en la seva prescripcció? D’aquesta i altres qüestions debatran en Lluís Tolosa, Zoltan Nagy i l’Àngel Garcia en la taula rodona sobre “Llibres i guies per beure vi” que tindrà lloc el 5 de març en el decurs de la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi.

Lluís Tolosa és sociòleg, escriptor i gran divulgador de la cultura del vi. És autor d’una vintena de llibres sobre vins i enoturisme, entre ells diverses guies de vins com la de l’Empordà, del Bages, d’Alella, Penedès o la Guia d’Enoturisme de Catalunya. Tolosa creu que “Catalunya no sap explicar que som un gran país de vins” i proposa aplicar noves estratègies per millorar la comunicació del producte.

Pel que fa a en Zoltan Nagy, escriptor de vins i columnista en diferents mitjans digitals, farà la seva aportació com a autor d’una guia que va elaborar per donar a conèixer 50 dones expertes en el sector del vi. El seu llibre “Reinas de Copas” mostra com cada cop hi ha més dones en el negoci del vi. Nagy parlarà de com reflectir què passa al món del vi utilitzant publicacions especialitzades.

Finalment Àngel Garcia, farmacèutic, enòleg i col·laborador de diferents publicacions, explicarà com a autor de llibres especialitzats, entre els quals hi ha “La Volta a Catalunya en 50 vins”, com les publicacions poden ajudar que “el lector faci les seves pròpies descobertes i experimenti, ja que la descoberta fa que hi hagi més valors emocionals”.

La I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi s’allargarà durant dos dies (4 i 5 de març) i, tot i que aquesta primera edició se celebrarà a Barcelona, la trobada neix amb vocació itinerant. L’objectiu de la conferència és millorar i parlar de la comunicació del vi català, amb activitats concretes que ajudin a la promoció i comunicació del territori o DO amfitriona que cada any aculli la trobada. Dos dies de conferències, taules rodones, tastos i convivència al voltant de la comunicació del vi.

+INFO