[ultimate_spacer height=”60″ height_on_tabs_portrait=”30″ height_on_mob_landscape=”30″ height_on_mob=”30″]
[ultimate_spacer height=”30″]

Winelovers en territori digital: com enamorar el públic jove?

[ultimate_spacer height=”10″]

La comunicació digital ha estat un dels plats forts d’aquesta segona edició de COMUVICAT que posa l’accent en la necessitat d’apropar el món del vi als milions de persones que naveguen per la xarxa i en analitzar les dinàmiques i recursos d’aquestes plataformes que creen tendència de la mà d’influencers amb perfils socials molt dinàmics.

Youtubers i prescripció

Amb la certesa que el públic jove ocupa gran part de l’espai digital sobrevolant la sala, la primera de les sessions, “Wineyoutubers i la videoprescripció”, va reunir referents com Macarena Muñoz, sommelier de Colmado Quílez de Grup Lafuente a Barcelona; Judith Cortina, periodista i copromotora i editora del portal Enoturista.cat; i Clara Isamat, sommelier i directora i realitzadora audiovisual.

La indispensable qualitat dels continguts audiovisuals va ser el missatge que resumeix la taula moderada per Sergi Cortés –director de Cupatges–, així com la necessitat d’adaptar la comunicació a un públic més jove al qual li costa d’establir afectes amb el món del vi que parla un llenguatge complex que moltes vegades no comprèn i no connecta amb el seu lifestyle.

Muñoz va destacar el pes de la plataforma multimèdia Youtube que “ja és el segon cercador d’internet”. Una plataforma en la qual “si el teu vídeo és una patata, la gent no tornarà a entrar en el teu canal”, va sentenciar. Per últim, la sommelier de Colmado Quílez va recordar que cal humanitzar els relats: “les cares, les persones connecten. Permeten empatitzar i fer que el missatge arribi millor”.

La responsable de l’Enoturista.cat, Judith Cortina, va anar un pas més enllà i va afirmar que “tu pots ser abstemi i anar a un celler a fer enoturisme, perquè les tracta de molt més que beure vi. L’enoturisme ofereix cultura, gastronomia i territori”. I és que, segons la periodista, “aquests vídeos se’ls mira tothom, els professionals i també els consumidors. Gent normal fent vídeos realistes i parlant de vins amb normalitat. Cadascú coneix el seu target i ha de triar els recursos de producció en conseqüència”.

Clara Isamat, autora dels documentals Fermentació espontània (2016) i Revolució Líquida (2018), va enumerar les aptituds del comunicador digital que “ha de tenir un estil propi, empatia, estratègia” i, per descomptat, “seguidors”.

En una taula, marcada pel consens, Sergi Cortés va fer autocrítica dient que “som un sector molt endogàmic” i que, per això, “no ens adonem que a la gent jove l’interessa ben poc el vi. No hi haurà inversió en vídeos de qualitat fins que el sector no entengui que cal conèixer el mercat i invertir per arribar-hi”.

Taller d’Instagram

La segona de les sessions de comunicació digital, va ser el “Taller d’Instagram per a la comunitat del vi” que va impartir Marianela Sandovares, consultora especialista en xarxes socials i que va captivar el públic amb una exposició ordenada dels recursos que ofereix la plataforma i els beneficis que aporten.

Sandovares, va afirmar que “el món del vi necessita gent jove, que comuniqui i que segueixi aquesta cultura tan important; i les xarxes socials són la clau per aconseguir-ho. Per integrar a la gent jove en el món del vi cal començar a comunicar des dels aspectes més bàsics i no sempre enfocat a la venda”. El secret,” el Gran Concepte: el contingut és la clau per captar seguidors i transformar-los en clients”.

A més de consells per transformar el perfil d’Instagram en un mini web, “perquè la gent mira les xarxes des del sofà, no navega en webs”, la formadora va defensar la necessitat de treballar en la qualitat del perfil perquè els seguidors acabin visitant el web. “L’objectiu final de les xarxes socials és generar trànsit al web. Les xarxes són una branqueta de l’estratègia digital i han d’estar alineades amb la resta de recursos”, va concloure.

Marianela Sandovares.

La II Conferència Catalana de la Comunicació del Vi, COMUVICAT 2020, ha estat organitzada per la consultora gastronòmica lleidatana, Como Pomona, amb el patrocini de Família Torres i el suport de l’Institut Català de la Vinya i el Vi, INCAVI. Els media partners Cupatges.cat, SelectusWines.comVadevi.cat; El Centre de Turisme, Gastronomia i Hostaleria de la Universitat de Barcelona (CETT-UB); i les marques Monvínic, Euroselecció Riedel i Sant Aniol, tanquen la llarga llista de col·laboradors d’aquesta segona edició.


Unitat d’acció i de marca per posicionar el cava i l’escumós català en el mercat internacional
Jordi Urbea: “El sector de el vi no ho ha fet bé. No tréieu suficient suc a les dades digitals dels usuaris i encara esteu ancorats en el passat i molt centrats en el distribuïdor”
[ultimate_spacer height=”30″]
Comparteix: