Els sommeliers i la seva evolució en la prescripció, protagonistes a COMUVICAT

Anna Vicens, Rubén Pol i Anna Casabona parlen d’aquesta figura clau des del vessant productiu, comercial i del consum

Els sommeliers Rubén Pol, Anna Casabona i Anna Vicens; intervindran com experts en la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi  -Comuvicat- que se celebra a Barcelona (4 i 5 de març). Ho faran en una taula rodona per parlar de l’aspecte comunicatiu en la seva feina, la de sommelier, analitzat des de tres vessants diferents: el productiu o des del punt de vista del celler, el comercial o botigues especialitzades; i el del consum o la restauració.

En Rubén Pol, sommelier del restaurant Disfrutar de Barcelona, exposarà la seva experiència en un restaurant gastronòmic amb dues estrelles Michelin. Una vivència que passa pel coneixement de diferents àmbits com la gestió, la creativitat, la investigació, i el servei. Pol parlarà de com comunicar el vi als clients, sempre amb humilitat; una qualitat que ell considera bàsica en tot sommelier “tant a l’hora de transmetre coneixements com de dialogar amb els clients”, diu el sommelier mallorquí.

Per la seva banda, l’Anna Vicens, presidenta de l’Associació Catalana de Sommeliers (ACS) i responsable de les botigues especialitzades Wine Palace; se centrarà en l’activitat més comercial de la professió i com la comunicació efectiva és fonamental per vendre, comprar, assessorar, formar o tastar. Vicens, que presideix l’ACS des de fa gairebé tres anys, treballa precisament “perquè els sommeliers estiguin connectats amb el món del vi” i perquè es faci comunicació, ja que “les activitats que fan les DO han de transcendir perquè corri la informació i repercuteixi en despertar l’interès per conèixer un vi, una DO o un celler”, diu Vicens.

Finalment, l’Anna Casabona, sommelier del celler Capçanes (DO Montsant) aportarà la visió des del punt de vista de la producció, emfatitzant que “a Catalunya s’ha invertit en tecnologia i coneixement. Hi ha força diversitat de vins que són molt interessants i cal comunicar-ho”. Una tasca en què, que segons Casabona, els sommeliers tenen una gran responsabilitat. D’altra banda, la sommelier del celler Capçanes creu que l’enoturisme és un bon mecanisme per comunicar el vi i perquè “la gent s’apropi als llocs de producció i vegi el que costa fer una ampolla de vi”.

La I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi se celebrarà, en aquesta primera edició, a Barcelona. La trobada neix però, amb vocació itinerant. L’objectiu de la conferència és millorar i parlar de la comunicació del vi català, amb activitats concretes que ajudin a la promoció i comunicació del territori o DO amfitriona que cada any aculli la trobada. Dos dies de conferències, taules rodones, tastos i convivència al voltant de la comunicació del vi que tindran lloc a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rbla. Catalunya, 10).

Llibres i guies que parlen de vins a COMUVICAT

Lluís Tolosa, Àngel Garcia i Zoltan Nagy parlen de la influència dels llibres en la prescripció del vi

Com poden influir els llibres especialitzats en la comunicació del vi i, de retruc, en la seva prescripcció? D’aquesta i altres qüestions debatran en Lluís Tolosa, Zoltan Nagy i l’Àngel Garcia en la taula rodona sobre “Llibres i guies per beure vi” que tindrà lloc el 5 de març en el decurs de la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi.

Lluís Tolosa és sociòleg, escriptor i gran divulgador de la cultura del vi. És autor d’una vintena de llibres sobre vins i enoturisme, entre ells diverses guies de vins com la de l’Empordà, del Bages, d’Alella, Penedès o la Guia d’Enoturisme de Catalunya. Tolosa creu que “Catalunya no sap explicar que som un gran país de vins” i proposa aplicar noves estratègies per millorar la comunicació del producte.

Pel que fa a en Zoltan Nagy, escriptor de vins i columnista en diferents mitjans digitals, farà la seva aportació com a autor d’una guia que va elaborar per donar a conèixer 50 dones expertes en el sector del vi. El seu llibre “Reinas de Copas” mostra com cada cop hi ha més dones en el negoci del vi. Nagy parlarà de com reflectir què passa al món del vi utilitzant publicacions especialitzades.

Finalment Àngel Garcia, farmacèutic, enòleg i col·laborador de diferents publicacions, explicarà com a autor de llibres especialitzats, entre els quals hi ha “La Volta a Catalunya en 50 vins”, com les publicacions poden ajudar que “el lector faci les seves pròpies descobertes i experimenti, ja que la descoberta fa que hi hagi més valors emocionals”.

La I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi s’allargarà durant dos dies (4 i 5 de març) i, tot i que aquesta primera edició se celebrarà a Barcelona, la trobada neix amb vocació itinerant. L’objectiu de la conferència és millorar i parlar de la comunicació del vi català, amb activitats concretes que ajudin a la promoció i comunicació del territori o DO amfitriona que cada any aculli la trobada. Dos dies de conferències, taules rodones, tastos i convivència al voltant de la comunicació del vi.

+INFO

Meritxell Falgueras parla a COMUVICAT del llenguatge del vi als mitjans de comunicació

La periodista i sommelier exposarà com adaptar el missatge segons el canal que s’utilitzi

“Despertar l’interès pel món del vi a través del llenguatge, atansant al públic a aquest sector d’una manera atractiva i entenedora i sense posar barreres per evitar que només els entesos puguin gaudir de la comunicació”. Així entén la comunicació del vi la periodista i sommelier Meritxell Falgueras que intervindrà en la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi de Barcelona amb una ponència sobre, precisament, com adaptar el llenguatge del vi a la ràdio, televisió i premsa escrita i digital.

Falgueras, que ha obtingut recentment el Drinks Special Award,un dels prestigiosos Gourmand World Awards, els principals premis de divulgació gastronòmica i enològica del món; transmetrà el seu interès pel llenguatge en la cultura del vi, ja que considera que és vital “com definim les coses i com les sentim”. “Cal aconseguir”,  diu, “fer metàfores que siguin atractives i divertides perquè la gent perdi la por al vi”. El públic necessita informar-se, educar-se en els usos i costums del vi i tenir coneixements per a ús propi o per quedar bé davant dels amics. Tot això, però, cal adaptar-ho al mitjà en què fem la comunicació, ja que el canal que utilitzem definirà, inevitablement, el llenguatge que hem d’utilitzar.

Meritxell Falgueras és llicenciada en humanitats, màster en viticultura i màrqueting. El 2007 va guanyar el Nas d’Or Jove Promesa de Catalunya i a partir d’aquí va començar a col·laborar en diferents mitjans audiovisuals (ràdio, televisió, premsa escrita i digital). Falgueras escriu el blog Wines and the City i ha publicat diferents llibres.

La I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi s’allargarà durant dos dies (4 i 5 de març) i, tot i que aquesta primera edició se celebrarà a Barcelona, la trobada neix amb vocació itinerant. L’objectiu de la conferència és millorar i parlar de la comunicació del vi català, amb activitats concretes que ajudin a la promoció i comunicació del territori o DO amfitriona que cada any aculli la trobada. Dos dies de conferències, taules rodones, tastos i convivència al voltant de la comunicació del vi.

Diàleg de Ramon Francàs i Rodolfo Castro sobre la comunicació del vi català a COMUVICAT

Els periodistes i especialistes abordaran la situació dels vins catalans

Ramon Francàs i Rodolfo Castro, periodistes i especialistes en la comunicació del vi, abordaran la situació dels vins catalans en aquest camp, de com es comuniquen aquests productes i quins són els reptes més immediats. Serà en el marc de la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi, el 4 de març a les 12 hores, a Barcelona.

A Catalunya, el vi ha anat superant molts desafiaments i s’ha anat adaptant força bé. Sembla, però, que hi ha un estancament en la comunicació del producte. Per incrementar les vendes, Castro creu que “el sector s’ha de renovar i enfortir les seves polítiques de comunicació per fer-les més actives, eficients i patents”. Per la seva banda, Francàs parla de “la necessitat d’internacionalització del vi català i de la situació anòmala de moltes DO catalanes, desconegudes per molts”. Aquests experts en comunicació del vi analitzaran com millorar la comunicació del vi català per aconseguir que es reconegui el potencial d’aquest producte i, de retruc, augmentar les vendes. 

Als seus 51 anys, Ramon Francàs Martorell, llicenciat en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona i postgrau en periodisme local i comarcal per la mateixa universitat, és un periodista amb una llarga experiència professional. Ja fa tres dècades que signa a les pàgines del diari La Vanguardia, on s’ha especialitzat en temes vitivinícoles. Va començar la seva trajectòria professional al periòdic Diari de Vilanova, on ha estat director fins a maig de 2017. Ha col·laborat amb diversos mitjans, des d’Europa Press, Antena 3 Radio o Catalunya Ràdio a El Periódico o Avui. A més, és Sommelier Professional (Escola d’Enoturisme de Catalunya) i també és Formador en Cava (Institut del Cava / Consell Regulador del Cava).

Rodolfo Castro Galiana és periodista, empresari, doctor per la Universitat Complutense i MBA per l’actual IE Business School. El doctor Castro ha publicat “La comunicación del vino” que analitza l’impacte de les DO, cellers i marques que arriben a la premsa escrita o mitjans digitals. El consultor Castro Galiana creu que el vi ha superat molts reptes en el passat recent, però s’ha estancat en la comunicació del producte. Per incrementar les vendes, proposa que el sector renovi i enforteixi les seves polítiques de comunicació per fer-les més actives, eficaces i patents.Tots dos constaten que els cellers gairebé no comuniquen la seva activitat i que la presència digital és, encara, molt precària. Aquest dèficit és encara més gran a l’hora de relacionar-se amb el públic jove.

Com millorar aquesta comunicació serà l’eix de la intervenció d’aquests dos periodistes el dilluns, 4 de març, a la I Conferència Catalana de Comunicació del Vi de Barcelona que se celebrarà a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rbla. Catalunya, 10).

+ INFO: www.comuvi.cat

COMVICAT analitza models de comunicació efectiva i “professionalitzada” del vi

Ruth Troyano, Montse Alonso i Isabel Vea tres models de comunicació professional

El periodisme del sector del vi ha de ser professional per ser efectiu. Aquesta i altres qüestions seran analitzades per la periodista i consultora Ruth Troyano; la directora de Mahala Wine, Montse Alonso i la directora de comunicació de Família Torres, Isabel Vea en la I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi. Aquestes especialistes en comunicació debatran sobre la necessitat de deixar en mans de professionals la comunicació del celler perquè la bona voluntat de l’amateur fa difícil determinar què és el realment interessant per un celler i, a llarg termini, resulta complicat.

La professionalització de la comunicació suposa un cost i els cellers afronten de diferents maneres aquest servei. Isabel Vea és l’exemple d’una professional dedicada en exclusiva a un projecte vitivinícola com és Família Torres. Per la seva banda, Montse Alonso dirigeix una de les agències referència de la comunicació de vi a Catalunya. I, finalment, Ruth Troyano assessora diferents empreses com a periodista, sommelier i consultora professional. Tant amb personal propi, com externalitzant la comuncació del celler, l’aposta professional és la més efectiva perquè el missatge arribi i no es perdi pel camí. 

Troyano, Alonso i Vea analitzaran com la comunicació és un factor clau en la imatge pública del celler i com encara hi ha cellers que els costa de veure. La taula rodona serà un dels plats forts de la primera jornada I Conferència Catalana de la Comunicació del Vi de Barcelona, que se celebrarà el 4 i 5 de març a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rbla. Catalunya, 19).

+INFO: WWW.COMUVI.CAT

Menú